1-TANIMI:
Sözlükte, “ortaya
çıkarmak, açıklamak” anlamlarına gelmektedir.
Istılahi
manası, “Tenvin veya sakin nundan sonra ا – ح – خ – ع
– غ – ه harflerinden birisinin gelmesiyle oluşan
tecvittir.”
İzharın Arapça manası ise:
اَلإِظْهَارُ: هُوَ الْاِنْفِصَالُ
تَبَاعُدًا بَيْنَ الْحَرْفَيْنِ
İzhar: İki harfin
arasını birbirinden uzaklaştırarak ayırmak (birbirine katmadan açıkça okumak)
demektir.
ÖRNEK: لِمَنْ خَشِىَ
(Burada Sakin nundan sonra izhar harflerinden olan خ
harfi gelmesiyle izhar gerçekleşmiştir.)
Not:
İzhar harflerinin tekerlemesi;
الَّله -
حَىٌّ - خَالِقٌ
- عَدلٌ - غَنِىٌّ
- هَادٍ
ا
- ح -
خ - ع
- غ -
ه
2- ÇEŞİTLERİ:
2.1. İZHAR-I
LİSANİ (DİL İZHARI):
Tenvin veya sakin nundan sonra izhar
harflerinden birisinin harekeli bir şekilde gelmesiyle oluşan tecvittir.
ÖRNEK: مَثَلًا
عَبْدٍ
(Burada Tenvinden sonra izhar harflerinden ع
harfinin gelmesiyle İzhar-ı Lisani yani Dil izharı gerçekleşmiştir.)
2.2. İZHAR-I
ŞEFEVİ (DUDAK İZHARI):
Sakin
mimden sonra harekeli ب ve harekeli م harfi dışında bir harfin gelmesiyle oluşan
tecvittir.
ÖRNEK: لَكُمْ
دِينِكُمْ
(Burada Sakin mim harfinden sonra د
harfinin gelmesiyle İzhar-ı Şefevi gerçekleşmiştir.)
2.3. İZHAR-I
KAMERİYYE:
Lam-ı
tariften sonra kameri harflerden ا -
ب - ج
- ح -
خ - ع
- غ -
ف - ق
- ك -
م - و
- ه - ي birisinin harekeli bir
şekilde gelmesiyle oluşan tecvittir.
Not:
Kameri harflerin tekerlemesi:
اَبِغْ -
حَجَّكَ - وَخَفْ
- عَقِمَيْه
ÖRNEK: اَلْكِتَابُ
(Burada lam-ı tariften sonra kameri
harflerinden olan ت harfinin
gelmesiyle İzhar-ı Kameriyye gerçekleşmiştir.)
2.4. İZHAR-I KELİME-İ VAHİDE:
Sakin nundan sonra harekeli و veya harekeli ي harfinin AYNI KELİME içerisinde gelmesiyle oluşan
tecvittir.
ÖRNEK: اَلدُّنْيَا
(Burada sakin nundan sonra ي harfi harekeli bir şekilde gelmiş ve bunlar
aynı kelime içerisinde gelmesiyle İzhar-ı Kelime-i Vahide gerçekleşmiştir.)
3- YAPILMA ŞEKLİ
İzhar-ı Lisani(Dil izharı) yapılırken sakin
nun ve tenvin net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak
yapılarak okuma sağlanır. Okuma yapılırken sekteye kaçılmamalıdır.
İzhar-ı Şefevi(Dudak izharı) yapılırken sakin
mim net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak
yapılarak okuma sağlanır. Okuma yapılırken sekteye kaçılmamalıdır.
İzhar-ı Kameriyye yapılırken lam-ı tarifte
lam harfi açık bir şekilde okunur(cezimli olarak) ve lam-ı
tarifin lamını okuduktan sonra yarım elif kadar bir duraksama yapılır.
Okuma yapılırken Sekteye kaçılmamalıdır.
İzhar-ı Kelime-i vahide yapılırken sakin nun net
bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durularak
okunur. Okuma sırasında sekteye kaçılmamalıdır.
4- MERTEBESİ:
İzharın tutulma süresi yoktur
çünkü izharlar tutlmaz. İzharlarda ğunne sıfatı yoktur. Asli sesiyle
açık olarak okunur ve geçilir. Bu asli sese "cüz'i
ğunne" diyenler de vardır.
5- YAPILMA SEBEBİ:
İzhar-ı Lisaniyi meydana getiren Tenvin veya
sakin nun ile izhar harfi,
İzhar-ı
Şefeviyi meydana getiren sakin mim ile be ve mim haricindeki diğer harfler,
İzhar-ı
Kameriyyeyi meydana getiren lam-ı tarif ile kameri harfler,
İzhar-ı
Kelime-i Vahideyi meydana getiren sakin nun ile vav ve ye harfleri,
mahreç
bakımından birbirine uzaktır. Bu sebepten dolayı
izhar yapılır.
6- HÜKMÜ:
ا - ح - ع
- ه harflerinde
izhar yapmak vaciptir.
غ - خ
harflerinde izhar yapmak caizdir.
Çünkü İmam Ebu Cafer, kıraatimiz Asım Kıraati Hafs Rivayetinin
izhar harfi olarak sayılan غ - خ
harflerinde ihfa yapmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder