Ana içeriğe atla

İZHAR




İZHAR:

1-TANIMI:

    Sözlükte, “ortaya çıkarmak, açıklamak anlamlarına gelmektedir.

    Istılahi manası, Tenvin veya sakin nundan sonra ا – ح – خ – ع – غ – ه harflerinden birisinin gelmesiyle oluşan tecvittir.

İzharın Arapça manası ise:

اَلإِظْهَارُ: هُوَ الْاِنْفِصَالُ تَبَاعُدًا بَيْنَ الْحَرْفَيْنِ

İzhar: İki harfin arasını birbirinden uzaklaştırarak ayırmak (birbirine katmadan açıkça okumak) demektir.

ÖRNEK: لِمَنْ خَشِىَ

(Burada Sakin nundan sonra izhar harflerinden olan خ harfi gelmesiyle izhar gerçekleşmiştir.)

Not:

İzhar harflerinin tekerlemesi;

الَّله    -    حَىٌّ    -    خَالِقٌ    -    عَدلٌ    -    غَنِىٌّ    -    هَادٍ

ا     -     ح        -     خ     -      ع     -     غ     -     ه   

2- ÇEŞİTLERİ:

2.1. İZHAR-I LİSANİ (DİL İZHARI):

    Tenvin veya sakin nundan sonra izhar harflerinden birisinin harekeli bir şekilde gelmesiyle oluşan tecvittir.

ÖRNEK: مَثَلًا عَبْدٍ

(Burada Tenvinden sonra izhar harflerinden ع harfinin gelmesiyle İzhar-ı Lisani yani Dil izharı gerçekleşmiştir.)

2.2. İZHAR-I ŞEFEVİ (DUDAK İZHARI):

   Sakin mimden sonra harekeli ب ve harekeli م harfi dışında bir harfin gelmesiyle oluşan tecvittir.

ÖRNEK: لَكُمْ دِينِكُمْ

(Burada Sakin mim harfinden sonra د harfinin gelmesiyle İzhar-ı Şefevi gerçekleşmiştir.)

2.3. İZHAR-I KAMERİYYE:

   Lam-ı tariften sonra kameri harflerden ا  -  ب  -  ج  -  ح  -  خ  -  ع  -  غ  -  ف  -  ق  -  ك  -  م  -  و  -  ه  -  ي  birisinin harekeli bir şekilde gelmesiyle oluşan tecvittir.

Not:

Kameri harflerin tekerlemesi:

اَبِغْ   -   حَجَّكَ   -   وَخَفْ   -   عَقِمَيْه

ÖRNEK: اَلْكِتَابُ

(Burada lam-ı tariften sonra kameri harflerinden olan ت harfinin gelmesiyle İzhar-ı Kameriyye gerçekleşmiştir.)

 

2.4. İZHAR-I KELİME-İ VAHİDE:

    Sakin nundan sonra harekeli و  veya harekeli ي harfinin AYNI KELİME içerisinde gelmesiyle oluşan tecvittir.

ÖRNEK: اَلدُّنْيَا

(Burada sakin nundan sonra ي  harfi harekeli bir şekilde gelmiş ve bunlar aynı kelime içerisinde gelmesiyle İzhar-ı Kelime-i Vahide gerçekleşmiştir.)

3- YAPILMA ŞEKLİ 

    İzhar-ı Lisani(Dil izharı) yapılırken sakin nun ve tenvin net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak yapılarak okuma sağlanır. Okuma yapılırken sekteye kaçılmamalıdır. 

   İzhar-ı Şefevi(Dudak izharı) yapılırken sakin mim net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durak yapılarak okuma sağlanır. Okuma yapılırken sekteye kaçılmamalıdır. 

  İzhar-ı Kameriyye yapılırken lam-ı tarifte lam harfi açık bir şekilde okunur(cezimli olarak) ve lam-ı tarifin lamını okuduktan sonra yarım elif kadar bir duraksama yapılır. Okuma yapılırken Sekteye kaçılmamalıdır.

  İzhar-ı Kelime-i vahide yapılırken sakin nun net bir şekilde ortaya çıkar ve yarım elif miktarı durularak okunur. Okuma sırasında sekteye kaçılmamalıdır. 

4- MERTEBESİ:

  İzharın tutulma süresi yoktur çünkü izharlar tutlmaz. İzharlarda ğunne sıfatı yoktur. Asli sesiyle açık olarak okunur ve geçilir. Bu asli sese "cüz'i ğunnediyenler de vardır.

5- YAPILMA SEBEBİ: 

  İzhar-ı Lisaniyi meydana getiren Tenvin veya sakin nun ile izhar harfi, 

  İzhar-ı Şefeviyi meydana getiren sakin mim ile be ve mim haricindeki diğer harfler,

  İzhar-ı Kameriyyeyi meydana getiren lam-ı tarif ile kameri harfler,

  İzhar-ı Kelime-i Vahideyi meydana getiren sakin nun ile vav ve ye harfleri,  

  mahreç bakımından birbirine uzaktır. Bu sebepten dolayı izhar yapılır.

6- HÜKMÜ: 

ا  -  ح  -  ع  -  ه    harflerinde izhar yapmak vaciptir.
غ  -  خ harflerinde izhar yapmak caizdir.
Çünkü İmam Ebu Cafer, kıraatimiz Asım Kıraati Hafs Rivayetinin izhar harfi olarak sayılan غ  -  خ harflerinde ihfa yapmaktadır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHFA

İHFA 1-TANIMI:     İhfanın sözlük anlamı “ Bir şeyi gizlemek, örtmek ” demektir. Terim anlamı ise , “ Tenvin veya sakin nundan sonra ت – ث – ج – د – ذ – ز – س – ش – ص – ض – ط – ظ – ف – ق – ك harflerinden birisinin gelmesiyle meydana gelen tecvittir. ”     İhfanın Arapça tanımı; الأِخْفاَء: حَالَةٌ بَيْنَ الْاِظْهَارِ وَالْاِدْغَامِ عَارِيَةٌ عَنِ التَّشْدِيدِ مَعَ بَقَاءِ الْغُنَّ “İhfa: Gunneyi belirtmek suretiyle, şeddeden uzak idğam   ile  izhar arasında bir okuyuş şeklidir.”       ÖRNEK: عَنْ صَلَاتِهِم          (Burada Sakin nundan sonra ihfa harflerinden olan ص harfinin gelmesiyle ihfa meydana gelmiştir.) 2-İHFANIN ÇEŞİTLERİ:    İhfa, “ Harfte oluşan ihfa ” ve “ Harekede oluşan ihfa (İhtilas) ” olarak ikiye ayrılmaktadır.    Harfte oluşan ihfa kendi içerisinde üçe ayrılmaktadır: 2.1. HARFTE OLUŞAN İHFA : 2.1.1.İHFA-İ LİSANİ (D...

MAHREÇLER

MAHREÇLER 1.MAHRECİN TARİFİ     Mahrec (اَلْمَخْرَجُ) sözlükte, çıkış yeri anlamında kullanılmaktadır.  Tecvid ilminde, harfin çıktığı yere mahreç denir.     Mahreclerin sayısı üzerinde ihtilaf edilmiştir. Ferra (207/822) ve  İbn Keysan (299/912) gibi bazı alimler 14; Sibeveyh (180/796), Ebu Amr ed-Dani (444/1053) ve Ca’beri (732/1332) gibi bazı alimler 16; Halil b. Ahmed (170/786) ve İbnü’l-Cezeri (833/1429) gibi bazı alimler de 17 olduğunu söylemişlerdir.     Mahreclerdeki sayı farklılığı, kimi bilginlerin cevf’i mahreç bölgesi olarak görmemelerinden ve (ن – ل – ر) harfleri için tek mahreç kabul etmelerinden kaynaklanmaktadır. 2. MAHRECİN KISIMLARI   2.1- MAHREC-İ MUHAKKAK:    Harfin sesi, mahreç bölgelerinden birisine temas ederek çıkıyorsa bu yere, mahreç-i muhakkak denir. Hece harfleri n in tamamının mahreci böyledir.   2.2- MAHREC-İ MUKADDER:    Harfin sesi, belirli bir ...

HARFLER

HARFLER 1.HARFİN TARİFİ:     “Harf” ( اَلْحَرْفُ ) sözlükte; “ taraf, bir şeyin ucu ve kenarı ” demektir. Çoğulu “ huruf ” veya “ ahruf ” tur.      Tecvid ıstılahında, “harf, bir mahrece dayanarak çıkan sese” denir. Nefesin, irade ve istek ile, ses tellerine çarparak çıkmasına “ses” denir. Eğer bu ses, mahreçlerden birine dokunup çıkarsa, buna da “harf” denir.       Kur’an harflerinin tamamı sessizdir. Bu harfleri seslendiren ve dilimizdeki sesli harflerin yerini tutan işaretlere de “hareke” denir. Hareke, hareket, kımıldamak anlamındadır; sükunun zıddıdır . Harekesi bulunan harfe müteharrik , harekesi bulunmayan harfe de sakin denir.   2.HARFLERİN KISIMLARI:   2.1.ASLİ HARFLER ( اَلْحُرُوفُ الْاَصْلِيَّةُ ) :    Bunlar, bilinen 29 hece harfleri dir. ا  ب  ت  ث  ج  ح  خ  د  ذ  ر  ز  س  ش  ص  ض  ط...

LAHN (OKUYUŞ HATALARI)

LAHN 1.LAHN’IN TANIMI:    Lügat anlamı, “ hata etmek, doğrudan sapmak ” anlamına gelmektedir.    Istılah manası ise “ Lahn, Kur’an-ı Kerim’i okurken harflerin sıfatlarında, harekelerinde, sükunlarında ve tecvid kaidelerinin uygulanmasında yapılan hatalara ” denir. 2. LAHN’IN ÇEŞİTLERİ:    Lahn’ın celi ve hafi olmak üzere iki çeşidi vardır. 2.1. LAHN-I CELİ:     “ Açık / Fahişe hata ” demektir. Harflerin mahreçlerinde lazımi sıfatlarında, harekelerinde ve sükunlarında yapılan hatalardır.   Kur’an’ı düzgün okuyanların anlayabilecekleri hatalardır.     a- Mahreç ve Sıfat konusunda:   Ta ( ط ) harfini dal ( د ) okumak gibi.     b- Hareke konusunda:   اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ    ayetindeki te ( ت ) harfini zammeli olarak okumak gibi.     c- Sükunlar konusunda: وَلاَ حَرَّمْنَا  ‘yı وَلاَ حَرَّمَنَا  şeklinde okumak gibi.     Veya harf zi...

HZ. ADEM

  HZ.ADEM 1. Peygamberin Kimliği ve Tarihî Konumu   Hz. Âdem (a.s.), İslam inancına göre yeryüzüne gönderilmiş ilk insan ve ilk peygamberdir. Onun şahsında, insanın yaratılışı, ilahi emanet taşıyıcılığı ve dünya hayatındaki misyonu somut bir şekilde vücut bulmuştur. Kur’an-ı Kerim’de pek çok yerde, özellikle Bakara, A’râf, Tâhâ ve Sâd surelerinde, Hz. Âdem (a.s.)’ın yaratılışı, meleklerle olan ilişkisi, İblis’in ona düşmanlığı ve yeryüzüne inişi ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. Bu anlatımlar, Hz. Âdem (a.s.)’ın yalnızca biyolojik bir başlangıç figürü olmadığını, aynı zamanda insanlık tarihinde ilahi hikmetin ve kulluk bilincinin ilk taşıyıcısı olduğunu göstermektedir.    Allah Teâlâ, Hz. Âdem (a.s.)’ı yaratmadan önce meleklerine, “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım” (Bakara, 2/30) buyurarak, insanın ilahi bir misyonla yaratıldığını bildirmiştir. Halife kavramı, insanın yeryüzünde Allah’ın emirlerini ve hükümlerini uygulamak, adaleti sağlamak ve yeryüzünü i...